Orthografía collateral

L Orthografía collateral ye una orthografía simplificada.

Reglres

  • 1) Lhetres dobles que representen una sola consonante ye possible reduziles a una sol en pallabres cumo ecglresiaadducir. immigrar, que se tornen eglresiaaducir, imigrar… excluyen-se ll & ss (que representen ou son otativamente sones diferentes).
  • 2) La vocal y torna-se i en vozes cumo tyrannu (tiranu) & rhythmu (rithmu).
  • 3)  El dígrafu ph torna-se f: Por exemplo, phonético & emphático, camuden en fonético & emfático.
  • 4) El dígrafu ch, quando representa k torna-se c ante a, o, & u pero retien-se ante e & i (chichecaco cu): Christo e chlórico tornen-se Cristo e clórico, pero chimérico resta incambiaho.
  • 5)
    • El dígrafu rh tórna-se r: Por exemplo, rhetórico camuda-sen retoric.
    • Atençon! th conserva-se por exsisti’l son nel idioma.
  • 6) Los grupos cultos dissapaecen TODOS: ator, atu, avogau, diretor, catar

Pongo por casu de la grafía collateral l artículu que vien, que ya fhoi apregonau anteriormente:

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Cumo salva’l capitalismo de si

En Future of Socialism Anthony Crossland re-impobinou la manzorga l Marxismo a la Social-Democracia. Scrito n 1956, abarruntou no que se tornaría la filosofía europea dominante. La Social-Democracia resolvîu cun gloria los grandes problemas de la dómina; pero problemas nuevos tienen de magar apaecido, polo que esta nun tien agora una narrativa de credibilidá, ou una soluçon creíble. La Social-Democracia anda agora n ruines, el sou fhatau de polítiques refutades pol eleitorau. El sou splendor fhoi l trente glorieuses, 1945 – 75, pero, cumo Marc Levinson relata n An Extraordinary Time, los spléndidos rendimientos d’aquelha nun pueden ser atribuyidos d’oficio a scoyetes de bona política económica. En cuentes d’esso, cambios ténicos fortuitos & coyuntures struturales a favor d’exceçon coincidierun elevando los patrones de vida ocidentales. En circumstancies bien diferentes de les de wey, retornando al keinesianismo & a la tributaçon redistributiva de la Social-Democracia de los anhos 1960 ye improbable restaura’l eden. El lhibru de Levinson, que truña scontra la triste historia de la mala aministraçon económica ta 1990, ye un antídotu valiosu contra toles doutrines económiques sofhitades cun passion. Levinson inseña-nos que l “afine” keynesianu de la demanda fhoi abandonau por una bona razon; sicasí la suâ sustituçon por cortes d’impuestos pa ricos & l enfoque no monetario nun salierun meyor. P’aquelhos bien dispuestos, recomiendo combinar esti studio cun un trabayu brilhante de Paul Romer the Trouble with Macroeconomics (disponible gratuitamente na Rede), que abrasa los últimos 25 anhos de theoría macroeconómica. lheyendo estos dous xhuntos rescampla que dala theoría económica prestosa restaurará la bayura massiva.

Ente tanto, los únicos “rutidos” contemporaneos de la manzorga son marxismo de sparaban. Na década anterior a la derrota l comunismo, hôubo una rabaseira lhibros preveyendo la derrota l capitalismo, & los recuerdos tenran-se evidentemente ya aflrouxaho abondo cumo pa sofhitar un renacimiento. L avangarda domática atopará How Will Capitalism End? de Wolfgang Streeck inflau & pretenciosu a sgaya, ente tanto a los fatos útiles encamiento Four Futures: Life after Capitalism de Peter Frase, tan prestosamente inspirador. Si valoraes estos lhibros, será a presta-vos tamien, por dizir daqué, Harry Potter. Sí que ansí, ente que l capitalismo al cabu cinca eletoralmente vitorioso & filosoficamente n sin rival seriu, el sou resultau tornou-se manifiestamente insatisfatoriu. El sou nucleu referencial de meyora constante l patron de vida de tol mundo nublrou-se enforma: la mayoría spera agora que los fhiyos tengan una vida mas ruina que la propria. Ye hora de “the Future of Capitalism”. Infelizmente, indagora nun se scribîu cun éxitu tal lhibru. Cumo falta, vou tentar de teixer daqué a partir de los fhilos de les recientes contribuçones n esti campu.

Lo que surde nun será una nueva doutrina. Si Levinson nun vos ye a convencer, probai The Fix de Jonathan Tepperman. El títulu refier-se non al nuessu engëdeyu actual, mass a diez studios de exemplos de cumo delhos caudielhos políticos transformaran na realidá situaçones pa meyor. Tepperman gëta la fórmula cun la que estos remediaran problemas graves. Los casos son valiosos por si mesmos: abondos caudielhos podríen deprehender de cumo Lee Kwan Yew expulsou la corruçon de Singapur, de cumo Pierre Trudeau disarmou l separatismo quebecois, & de cumo Paul Kagame arrefhixzo identidaes culturales en Rwanda. Si que ansì pa los fines presentes ye la conclusion de Tepperman la que val: evitai l doma; apuntai soluçones pramátiques pa los problemas centrales, afhazéi-vos conforme avancedes, pero ponéi-vos tan firmes cumo fhuere necessario. Un futuro viable pal capitalismo trespassará tola doutrinaria l sieglo XX: scaeicéi ezquierda contra dreitscha, deixai a parte la zuna de la moralizaçon presumtuosa & intamai cun los problemas. Cumo Tepperman argumenta, los caudielhos que apañáran cun rigor esta postura enfrentarun-se d’intamu cun fhuertes crítiques. El pramatismo garante ofender a ideólogos de toda mena & que son los que dominen los medios. Una identidá de situase “a la ezquierda” tien sido una maneira ruina de sentise moralmente superior; una identidá de situase “a la dreitscha” tien sido una fhorma ruina de sentise inteletualmente superior. Bien venidos al pramatismo: el centro duro.

Los nuevos problemas que l pramatismo tien falta iguar manifiesten-se cun la nueva roxura contra les elites. La base social de la roxura ye territorial, educacional & moral. Son les comarques que se rebelen contra les mega-aglomeraçones: norte d’Anglaterra contra Londres & el Sur, el Centro contra les Costes. Son los que menos formaçon tienen rebelando-se contra los que mas educaçon tienen. Ye la lhuîtscha de los “vou-tirando” rebelando-se contra los irresponsables. Los inorantes, cobeyos de provincia, sustituyen a la classe trabayadora cumo la fhuerça revolucionaria na xhente: nun son tanto los sans culottes cumo los sans cool. Intós, contra que anda esta xhente? Les fortunes de la nueva elite spoyetáran, da quando sin merecelo enforma, ente tanto aquelhes de los sans cool se deterioráran. La rabia tiñe-se de lherça: pa los sans cool anden baltiando la seguridá económica. Pero la rabia & el mieu trespassen lo económico: la xhente ve que los miembros de la elite educada Sur/Costa anden relaçonando-se ente elhos mesmos (“relacionamiento seletivo”) & abraçando una identidá globalizada, afirmando la suâ superioridá moral, animando a les suês capes prioritaries favorecides col aciu de resaltar característiques tales cumo ethnia & orientaçon sexual cumo identidaes de “Comunidá” exclusives. Los sans cool intienden que tanto l divorcio de la elite cumo l nacimiento de los nuevos grupos favorecidos, aparentemente atropando adiudes, aflrouxa la suâ revindicaçon de prebendes, a la par que la suâ necessidá de sofhitu spoxiga. Efectiva – & pramaticamente – estes trés preocupaçones de los sans cool son el retu que encaren los nuessos mandatarios.

Primeiro, crecimento con xhusticia. Intamo con essi campu combate tradiçonal ente ezquierda & dreitscha, tributaçon. La griesca convencional consistiera n quan fhuerte han tributar aquelhos cun rendimientos altos. La fiscalidá ye importante, pero ye la falsa qüestion. En futuro, la tributaçon debrá fhaer distinçones cun base menos en cumo se tien fheitscho denheiro abondo, & mas en cumo fhoi fheitscho. Ruchir Sharma destaca-lo n The Rise and Fall of Nations cul simple mira’ les lhistes billionarios & comparando, pays por pays, la quantidá persones que fhexzieran les suês fortunes de la inovaçon cun aquelhes que les fhexzieran de la cata rentes. En naçones bien exitoses lo primeiro predomina; nes sociedaes mal gubernades son los buscones de rentes los que xorrecen. Pero la complexidá creciente de les nuesses economíes aportou nueves possibilidaes de rentes. Delhos mercaus ven-se imburriaus aculhá l sou Poder efetivu p’assignar recursos en sin regulaçon nueva, recalque habil fheitschu por Raghuram Rajan & Luigi Zingales en Saving Capitalism from the Capitalists. En respuesta a la complexidá, les taxes han tornase de contextu specíficu n cuentes de rendimiento specífico. La nueva maniobra será taxar les bolses de rentes.