Les mũîthes maneires de mentinos a nós mesmos

mentinos
Les mũîthes maneires de mentinos a nós mesmos
Como sois d’honestos cun vós outros mesmos?

Todu l mundo niega daqué. L autoinganhu, ou mentise a si, ye simplemente una falsa crehencia motivada. Les crehencies falses son a satisfazer necessidahes psýchiques de la persona (por exemplo, infhoutu nes propries capacidahes). Lo que vien son delhes mentires de les que nos contamus a nós outros mesmos.

1. Ignorancia ye felicidá.
Un de los problemas mas diffíciles tratando de caltene’ les metes personales ye como persistir cara a commentarios negativos. La ignorancia táctica ye a adiudar pa ser a persistir. Como? Evitando fhontes de informaçon que vos tyegen a demotivar (Benabou e Tirole 2002). Por exemplo, daquien que diz “ta que la muœrte nos xebre” na cerimonia de matrimonio nun tien falta de star al par de les statístiques de divorcio.

2. Negaçon de la realidá.
La negaçon ye una defensa psýchica que todos gastamus contra les realidahes externes pol amor de crear una falsa sensaçon de segurança. La negaçon ye a ser una defensa protectora pante noticies insupportables (por exemplo, el diagnóstico l cáncer). Na negaçon, la xhente diz pante si, “esto nun sta passando.” Por casu, los alcohólicos q’insisten nun tener problemas cun la bebida.

3. Sobreinfhoutu.
Persones que se per-infhouten n elhes mesmes piensen ser bendites, ser bien querides por outres persones & que tirarán pa lantre. (Cumo dizen los adhesivos nes defenses de los cotses: “Xhesus quier-te, pero you sou l favoritu so”). Por exemplo, el 90% de los conductores piensen star per riba la media, & 94% de los professores d’una gran universidá piensen ser meyores que l professor medio. Un optimismo pouco realista ye a tener importantes consequencies pa la salude. La psychóloga Loren Nordgren (2009) constatou q’ente un corru de xhente que trataba parar de fumar, los q’outorgaben classificaçones specialmente altes a la propria fhuœrça de voluntá teníen mas probabilidahes de falhar.

4. Autodenigraçon.
Isti comportamiento ye a considerase l oppuœsto al excessu d’infhoutu. Si una persona tien duldes sobre la verdadeira capacidá de sou & tien axoriçu por discobrir quala ye la suâ verdadeira capacidá, ha abstenese de fhaer un trabayu que seya a arrevelar que tien una capacidá baxa. N issi casu, un disimpenyu exitosu podría attribuíse a la manya, mentres q’un disimpenyu infructuosu podría externalizase por falta d’una bona preparaçon.

5. Como mi presta que me vean.
A la xhente presta-y apercibise favorablemente a si mesmo & tamien por outra xhente, sí q’ansí delhes traçes de personalidá que conlheven un altu valor social (altruismo & honestidá) nun son directamente observables pa los forasteiros. Les nuœsses acçones, per ayures, offrecen una vista de la nuœssa personalidá & gustos (Benabou & Tirole, 2004). Por exemplo, dar denheiro a xhente méndigo ou altera’ les photos del perfil de Facebook por honrar a les víctimes d’una nuœva disgracia.

6. Fallacia d’evidencia supprimida.
La xhente tiende a adopta’ la informaçon que sofhita les crehencies de sou & a refhugar informaçon que les contradiz. Por exemplo, la xhente requier mas informaçon p’acceitar una idea indeseable que pa una deseable.

7. Uves azedes.
Na fábula de Aesopos, el raposu sfhuœrça-se por pone’ les manos n una parra de gustoses uves, sí q’ansí falha n todeles tentatives d’apanyales; N issi puntu, el raposu autoconvence-se de que da veres nun quería tanto esses uves. Na presencia de dissonancia (consciencia de differentes crehencies), la persona siente-se psychicamente mal a gusto & procura reduzila. La razon ye por caltener una idea positiva de sigo.

8. You & outros.
Los psychólogos utilizen el términu attribuçones (ou causes) pa les explicaçones de la xhente sobre los acontecemientos de les suês vides. Tendemus a concede’l nuœssu éxitu a la capacidá de resilencia del nuœssu character & los nuœssos falhos a circumstancies disafortunades. Por exemplo, quando dizimus: “Falhesti, por nun te sfhorçar abondo; falhei por tener dolor de cabeça al nun poder dormir toda la nuœithe pol fhiyu”. Xhente alcohólico queda feliz diziendo-se a si mesmo que “simplemente nun lo ye a evitar” pol amor de tener una disculpa que permitta persistir.

L aspectu principal d’esses mentires ye que la xhente trata (ou anda a la geta de) evidencies de maneira motivada & sesgada. L autoenganhu ye a ser cumo una droga, amorteciendo la dura realidá ou pesllando los wœyos pante la diffícile question d’arrexhuntar evidencies & pensamientos (Churchland, 2013). Cumo Voltaire commentou ha mũîthu tiempu, “la illusion ye l primeiru de todolos plrazeres”.

Referencies

  • Benabou, R. & Tirole, J. (2004). Willpower and personal rules (Fhuœrça voluntá & rieglres personales). Journal of Political Economy, 112(4): 848-886.
  • Churchland P. (2013) Touching A Nerve. (Tocando un nerviu). W.W. Norton & Company.
  • Elster J (2009) Explaining Social Behavior: More Nuts and Bolts for the Social Sciences 2nd Edition. (Explicando l comportamiento social: mas tuœrques & tornielhos pa les sciencies sociales). Cambridge University Press.
  • Gloman R et al. (2016) The Preference for Belief Consonance, Journal of Economic Perspectives—Volume 30, Number 3—Pages 165–188 (La preferencia pola consonancia de crehencies).
  • Nordgren, L. F., Harreveld, F. V., Pligt, J. V. D., (2009) The Restraint Bias: How the Illusion of Self-Restraint Promotes Impulsive Behavior. (El siesgu de la contençon: como la illusion de l autocontençon promuœve l comportamiento compulsivo). Psychological Science, 20(12), 1523-1528.

Fhonte

Sobre l auctor

Shahram Heshmat, Ph.D., ye professor eméritu associau d'economía de la salude de les addicçones na University of Illinois in Springfield.