Bossa nova

 

 

Vinicius de Moraes & Baden Powell nel Teatro da Praia

Fhontes stylístiques

Contextu cultural

Final de la década de 1950 na zona sur de Rio de Janeiro

Instrumentos típicos

Popularidá

Ampliamente conhocida nel Brasil, tamien significativa nos USA, Europa occidental & Xhapon

Fhormes derivades

 

La Bossa-Nova ye la voz pola que se conhoç un movemiento de renovaçon del Samba que s’irradiou a partir de la Zona Sur de la vilha de Rio de Janeiro acabante la década de 1950 & ergo passou a dar nome al stylu d’interpretaçon & accompanyamiento rhythmico biltaho d’elho, que se conhocîu cumo “batida diferente” (rhythmu differente)[nota 1] A communya cul musicólogu Gilberto Mendes, el fhilu yera una de les “trés phases rhythmiques del Samba”, na que la “batida” de la bossa fhuera extrahida a partir del “Samba de raiz“.[nota 2] Segun el chronista Ruy Castro, yera “una simplificaçon extrema de la batida de la escola de Samba, cumo si d’elha s’arretiraren los instrumentos todos & mal se conservare a penes el tamborin.[nota 3]

El fhinxu inicial de la Bossa-Nova ye l Samba “Chega de Saudade” (d’auctoría de Tom Jobim & Vinicius de Moraes), que se sacara primitivamente por Elizeth Cardoso l 1958 &, pouco de puœis, por João Gilberto, quien tocou la gitarra n intrambes gravaçones.[2] Al in par, el pianista & vocalista Johnny Alf, de magar la gravaçon de “Rapaz de bem”, Cantar marcau pola influencia l Jazz, tamien se tornaba unu de los pioneiros de la renovaçon del Samba d’aquelha.[1] El 1959, cul LP “Chega de Saudade“, Gilberto consolidaría essi nuœvu stylu de tocar q’alteraba les harmoníes cun la introducçon d’accordes non convencionales — cumo inantea ya realizaben gitarristas cumo Garoto, Vadico, Oscar Bellandi, ente outros — & una sýncopa del Samba innovadora a partir d’una division única realizada sobre Sambas tradicionales cumo “Rosa morena” (de Dorival Caymmi), “Morena boca de ouro”, d’Ary Barroso, “Aos pés da cruz” (de Marino Pinto & Zé da Zilda) & “É luxo só” (d’Ary Barroso & Luís Peixoto).[1] A partir & al rodiu de João Gilberto, un corru de músicos, quasj que todos oriundos de la classe media & cun formaçon universitaria, sofhitaría transforma’ les experiencies formales del gitarrista bahianu. La maneira suave de cantar influenciou-la l jazzista Chet Baker.[3][4]

De magar la década de 1960, el Samba de Bossa-Nova consolidou-se definitivamente na scena musical del Brasil, u arresaltarun, pa tras de Gilberto & l duo Tom & Vinícius, nomes cumo Newton Mendonça, Billy Blanco, Aloysio de Oliveira, Baden Powell, Oscar Castro Neves, Carlos Lyra, Ronaldo Bôscoli, Roberto Menescal, Sérgio Mendes, César Camargo Mariano, Airto Moreira, Eumir Deodato, Milton Banana, João Donato, ente varios, pa tras de l appariçon de bayura de choros vocales, cumo Os Cariocas, ou instrumentales, cumo Bossa Três, Tamba Trio, Bossa Rio, Copa 5, Sambalanço Trio, Os Catedráticos, ente outros.[2] Fhoi n essi mesmu intrin que l stylu experimentou una proyecçon internacional n una scala ya mas nunca vista cun outru aspeitu de la música popular brasileira.[1] El 1962, el saxofonista Stan Getz cabo l gitarrista Charlie Byrd sacarun el LP “Jazz Samba“, lo que tyamou l attençon de la scena musical nos USA pante la Bossa-Nova. N aquel mesmu anhu, una actuaçon nel Carnegie Hall de New York, axhunctando Tom Jobim & João Gilberto, ente outros, abrîu pa siempres les puœrtes del mundo al stylu.[2][5] Un anhu mas tarde, cun la publicaçon del LP Getz/Gilberto, a communya ente l gitarrista brasileiro & l saxofonista americanu, diou a conhoce’ la tendencia mundialmente, pa tras de gana’l Grammy Award d’álbum del anhu n 1965. Dous anhos mas tarde, sol títulu “The girl from Ipanema”, la version n angles del famosu Samba Garota de Ipanema, de Tom & Vinicius, gravaría-la Frank Sinatra.

Sí q’ansí, ya mediando los anhos sessenta, el movemiento bossa-novista passaba per una division. D’una parte, un corru mantuvo-se fiel a la estética sele, characterizada por textos de themas amenos & sin compromisso cun la realidá brasileira ou qualquiera outra specie de participaçon social, pol ton suave & intimista (personalizau na voz de João Gilberto) & la fhuœrte influencia l Jazz. D’outra, outru corru fhormau por compositores cumo Baden Powell, Sergio Ricardo & Carlos Lyra & por lyricistas talque Vinicius de Moraes & Nelson Lins & Barros associou-se al movemiento commun de la cultura brasileira na orientaçon de getar una base popular folklórica nos cantares & una themática de realismo & participaçon social nos textos.[1] Fhoi essa dissidencia la que vieno stablicer una connexion importante ente l Samba de la Bossa-Nova & l Samba de los stratos populares, communmente conhocidu cumo “do morro” ou “de raiz”, fhaziendo que nomes cumo Cartola, Nelson Cavaquinho, Zé Keti e Elton Medeiros — sambistas de renome nel mediu del “Samba de raiz”, magar que retirahos del mercau phonográphicu de la dómina — passaren a conhocese por una porçon del públicu moço & universitario. Ye n essi nuœvu contextu u la scena artística brasileira vîu biltar una nuœva camada de compositores, cumo Paulinho da Viola, quien stuvo ende cumo sucessor de Noel Rosa ou d’Ismael Silva, & Chico Buarque, auctor de composiçones que ceho se tornaríen Sambas antológïcos.[1]

Fhontes

La pallabra “bossa” appaecîu per vez primeira na década de 1930, in São Coisas Nossas, Samba del popular cantor Noel Rosa: O Samba, a prontidão/e outras bossas,/são nossas coisas (…).[6] La expression “Bossa-Nova” passou a utilizase tamien na década segiente p’aquelhos Sambas de Breque, que se basaben nel talentu d’improvisar parades súbites na música por concasar fhales.[6]

Delhos críticos musicales rescamplen tener una cierta influencia la cultura americana de postgerra na Bossa-Nova,[nota 4] de músicos cumo Stan Kenton, specialmente del Cool Jazz & Bebop combinada cul impressionismo erudito, de Debussy & Ravel. Magar tener fhuœrte influencia de la música d’a fhuœra, particularmente del Jazz, la Bossa-Nova contien elementos del Samba syncopau.[8] Pa de tras, había un fundamental inconformismo cul formato musical de la época. Los cantantes Dick Farney & Lúcio Alves, que triumpharan nos anhos de la década de 1950 d’una maneira suave & minimalista (n opposiçon a cantantes de mũîtha potencia sonora) tamien se consideren influencies positives nos rapazes que fhexzierun la Bossa-Nova.[9]

Un embryon del movemiento ya na década de 1950, yeren les xhunctançes casuales, fruîtos d’incuœntros d’un corru músicos de classe media carioca n appartamentos de la zona sur, cumo l de Nara Leão, na Avenida Atlántica, in Copacabana. N estos incuœntros, cada vez mas frequentes, de magar 1957, un corru s’axhunctaba por fhaer & ascuîthar música. Ente los participantes andaben nuœvos compositores de la música brasileira, talos que Billy Blanco, Carlos Lyra, Roberto Menescal & Sérgio Ricardo, ente outros. El corru fhoi spoxigando, abraçando tamien a Chico Feitosa, João Gilberto, Luiz Carlos Vinhas, Ronaldo Bôscoli, ente outros.[10][11]

Ye l primer movemiento musical brasileiro que salîu de la universidá, ya que los primeiros conciertos se realizaran a nivel de facultá; pouco a pouco lo que se tornaría la Bossa-Nova fhoi acoutando tsigres de Copacabana, nel tyamau Beco das Garrafas.[12]

Acabante 1957, n una d’estes apresentaçones, nel Colégio Israelita-Brasileiro, salría la idea de tyama’ la nuœva moda Bossa-Nova — d’aquelha unicamente denominada Samba sessions, n allusion a la fhusion ente Samba & Jazz – por causa d’un recau scriptu n una piçarra, probablemente d’una secretaria de la instituçon, convocando a la xhente a una actuaçon de Samba-sessions por un enxame “Bossa-Nova”. Nel actu participarun Carlos Lyra, Ronaldo Bôscoli, Sylvia Telles, Roberto Menescal & Luiz Eça, u s’annunciaran cumo (…) banda Bossa-Nova apresentando Sambas modernos.[13]

Inicio official

Vinicius de Moraes, principal lyricista de cantares de Bossa-Nova de magar “Chega de Saudade”, composiçon fheitha cun Tom Jobim el 1958 & que consagrou l stylu.

Movemiento que s’associou al crecemiento urbano brasileiro — q’impulsara la phase xorrecentista de la presidencia de Juscelino Kubitschek (19551960) –,[14] la Bossa-Nova intamou pante mũîthos críticos al publicase, n agosto 1958, un compactu simple del gitarrista bahianu João Gilberto (considerau l papa l movemiento,[15][16][17] conteniendo los cantares Chega de Saudade (Tom Jobim & Vinicius de Moraes) & Bim Bom (del propriu cantante).[18][19][20]

Había ya meses, João participara n Canção do Amor Demais, un álbum que se publicara n mayo d’aquel mesmu anhu & cun dedicaçon exclusiva a los cantares del duo principiante Tom/Vinicius, q’interpretaba la cantante carioca Elizeth Cardoso.[19][20] D’accuœrdo cul scriptor Ruy Castro (nel sou lhibru Chega de saudade, de 1990), esti LP nun fhoi un éxitu immediatu al publicase, sí q’ansí l álbum puœde considerase unu de los fhinxos de la Bossa-Nova, non solo por traher delhes de les mas clássiques composiçones de la curriente — ente elhes, Luciana, Estrada Branca, Outra Vez & Chega de Saudade-, tamien pol célebre rhythmu de la gitarra de João Gilberto, cun accordes dissonantes que s’inspiraran nel Jazz norte-americanu — influencia esta que daría argumentos a los críticos de la Bossa-Nova.[21]

Outres de les characterístiques el movemiento yeren los textos que, contrastando cun los éxitos t’aquelha, abordaben themátiques leves & sin compromissos – un casu ye Meditação, de Tom Jobim & Newton Mendonça. La fhorma cantar tamien se stremaba de la que se tenía d’aquelha. Segun el maistru Júlio Medaglia, “disindulrcaría-se la práctica l canto-falado ou l cantar baixinho, del textu bien pronunciau, del ton coloquial de la narrativa musical, del accompanyamiento & del Cantar integrando-se mutuamente, in cuœnta de la valorizaçon de la ‘gran voz'”.[22]

El 1959, publicaba-se l primer LP de João Gilberto, Chega de saudade, conteniendo la pista principal – un Cantar cun cerca de 100 regravaçones fheithes por artistas brasileiros & d’a fhuœra. A partir d’aquelha, la Bossa-Nova fhoi una realidá.[23] Pa tras de João, parte l repertorio clássico l movemiento debe-se al axhuw de Tom Jobim & Vinícius de Moraes.[19][20] Consta-se, segun mũîthos affirmen, que l spíritu bossanovista ya s’incontraba na música que Jobim & Moraes fhexzieran, el 1956, pa la pieça Orfeu da Conceição, primer associaçon del duo, q’anduvo cerca de nun succeder, visto que Vinícius primeiro contactara a Vadico, el famosu sociu de Noel Rosa & exmiembru del Bando da Lua, pol amor de fhae’ la banda sonora. N essa pieça, basada na tragëdia Griega Orpheu, una de les guapes composiçones de Tom & Vinícius: “Se todos fossem iguais a você”, ya se preannunciaben los elementos melódicos de la Bossa-Nova.[24]

Pa tras de Chega de saudade, los dous compunxerun Garota de Ipanema, outru Cantar representativu de la Bossa-Nova, que se tornou l Cantar brasileiru mas reputau n todu l mundo, spuœis d’Aquarela do Brasil (Ary Barroso), cun mas de 169 gravaçones, ente elhes les de Sarah Vaughan, Stan Getz, Frank Sinatra (cun Tom Jobim), Ella Fitzgerald ente outros.[25] Son de Tom Jobim tamien, cabo Newton Mendonça, los cantares Desafinado & Samba de uma Só, dous de los primeiros clássicos de la nuœva curriente musical brasileira que se gravarun nel mercau norte-americano de magar 1960.[19][26][27]

Cambios

Mediando la década de 1960, el movemiento suffriría una specie d’excision d’ideario, formada por Marcos Valle, Dori Caymmi, Edu Lobo & Francis Hime & stimulada pol Centro Popular de Cultura de la UNE. Inspirada n una vision popular & nacionalista,[28] esti collectivu fhixzo una crítica de les influencias del Jazz norte-americanu na Bossa-Nova & propunxo la reapproximaçon cun compositores de morro, cumo l sambista Zé Keti.[28][29] Un de los pegolhos de la bossa, Carlos Lyra, adhirîu-se a esta curriente, ansí cumo Nara Leão, que promovîu xhunctançes cun artistas del Samba talque Cartola & Nelson Cavaquinho, de baião & xote nordestinos cumo João do Vale.[28] N esta phase de relleitures de la Bossa-Nova, publicaría-se n 1966 el LP compilativu “Os Afro-Sambas“, de Vinicius de Moraes & Baden Powell.

Ente los artistas que se destacarun n esta segunda camada (1962-1966) de la Bossa-Nova anden Paulo Sérgio Valle, Edu Lobo, Marcos Vasconcelos, Dori Caymmi, Nelson Motta, Francis Hime, Wilson Simonal, ente outros…

Final del movemiento, de la Bossa-Nova a la MPB (Música Popular Brasileira)

Un de los mayores exponentes de la Bossa-Nova componría un de los fhinxos del final del movemiento. El 1965, Vinícius de Moraes compunxo, cun Edu Lobo, Arrastão. El Cantar defendería-lu Elis Regina nel I Festival de Música Popular Brasileira (de la extinta TV Excelsior), realizau nel Guarujá n aquel mesmu anhu.[30][31] Yera l final de la Bossa-Nova & l intamu de lo que se rotularía cumo MPB, curriente difusa q’abarcaría diverses tendencies de la música brasileira ta l intamu la década de 1980 — campanya n que wœnyou un pop rock nacional renovau.[32][33][34]

La MPB nacía cun artistas novatos, de la segunda camada de la Bossa-Nova, cumo Geraldo Vandré, Edu Lobo & Chico Buarque de Holanda, q’appaecíen da vezo n festivales de música popular. Exitosos cumo artistas, teníen pouco ou quasj que nada de Bossa-Nova. Los vencedores del II Festival de Música Popular Brasileira, realizau n São Paulo n 1966, Disparada, de Geraldo, & A Banda, de Chico, son a considerase fhinxos d’esta ruptura & mutaçon de la Bossa n MPB.

Herencia

El final chronológïcu de la bossa nun significou la extinçon esthética l stylu. El movemiento fhoi una gran referencia que pante gëneraçones posteriores d’artistas, del Jazz (a partir del éxitu rotundu de la version instrumental de Desafinado pol duo Stan Getz & Charlie Byrd) ta una curriente postpunk británica (d’artistas talque Style Council, Matt Bianco & Everything but the Girl). Wœy ha hi una nuœva camada d’artistas q’arreviven el stylu. Ente elhos sobresalen Bogdan Plech, Eliane Elias, Irene Miranda Quartet, Rosa Passos, Shelley Dunstone & Lisa Ono, ente outros.

Nel rock brasileiru ha hi que rescamplar tanto la regravaçon de la composiçon de Lobão, Me chama, pol músicu bossanovista João Gilberto, el 1986, pa tras de la famosa música del cantante Cazuza compuœsta por elhi & outros músicos, Faz parte do meu show, gravada n 1988, cun arreglos que s’inspiren fhuœrte na Bossa-Nova.

La herencia de so ye valiosa, deixando varies perlles de la música nacional, ente elhes Chega de Saudade, Garota de Ipanema, Desafinado, O barquinho, Eu Sei Que Vou Te Amar, Se Todos Fossem Iguais A Você, Águas de março, Outra Vez, Coisa mais linda, Corcovado, Insensatez, Maria Ninguém, Samba de uma só, O pato, Lobo Bobo, Saudade fez um Samba.

Véi tamien

Notes

  1. “Ressalte-se que l accompanyamiento rhýthmico del Samba n stylu Bossa-Nova characteriza-se pola “batida diferente” expressa n un typu de sýncopa non orthodoxa, lo que lhevou, por exemplo, al compositor Cartola a expressase ansí sobre un de los sous incuœntros musicales cul colega muçu Carlos Lyra: “Elhi tien un pouco de difficultá tanto no vieyo quanto you no moderno” (cf. Carvalho, 1986: 39). La “batida” da Bossa-Nova, intos, ye characterística d’un stylu & non d’una curriente autónoma.[1]

  2. “La primeira fhoi aquelha, heredeira de l habanera, que diou los “tanguinhos” d’Ernesto Nazareth; la segunda, la del “Samba de morro carioca”; & la terceira, la potencializaçon extrahida por João Gilberto del Samba de morro & del Samba folklóricu, creando la “batida” de gitarra characterística de la Bossa-Nova.”[1]

  3. “Segun Ruy Castro (2008: 9), la batida de la Bossa-Nova intamaría-la nacionalmente n 1958 l batterista Milton Banana.”[1]

  1. A communya cul sambista & investigador Nei Lopes, de magar el final de la Segunda Gerra Mundial, elementos de Bebop & Boogie-Woogie ya s’andaben incorporando al Samba[7]

Referencies

  1. Lopes & Simas 2015.
  2. «Bossa Nova». Dicionário Cravo Albin. Consultada l 7 xhuneto 2019
  3. «El stylu suave de Chet Baker expresando tormento influenciaría la bossa». Correio Braziliense. Consultada l 17 xhuneto 2019
  4. «Chet Baker, l actuaçon que camudou la vida de João Gilberto». GGN. Consultada l 17 xhuneto 2019
  5. Thales de Menezes (6 abril 2017). «Recital nel Carnegie Hall, que lhançou la Bossa-Nova nos USA, recreará-se». Folha de S.Paulo. Consultada l 27 febreiro 2020
  6. «Conhocéi les principales characterístiques de la Bossa-Nova, nel Caderno de Música». EBC Rádios. 11 xhuneto 2019. Consultada l 20 xhaneiro 2020
  7. «El Sambalanço saluda l díe del Samba». Internet Archive. 6 deziembre 2006. Consultada l 27 febreiro 2020
  8. Costa 2004.
  9. «Na radio, Lúcio Alves & l éxitu de la ‘rivalidá’ cun Dick Farney». EBC Rádios. 29 março 2016. Consultada l 20 xhaneiro 2020
  10. «História de Copacabana 1». copacabana.com. Consultada l 20 xhaneiro 2020 Copia archivada l 27 abril 2020
  11. Gerolamo 2017, p.172–198.
  12. «A Bossa Nova e Beco das Garrafas em Copacabana». Rio de Janeiro Aqui. Consultada l 20 xhaneiro 2020
  13. «Bossa Nova». AllAboutArts. Consultada l 27 abril 2020
  14. «Senado Federal – 50 anhos de Brasília». Senado Federal. Consultada l 19 xhaneiro 2020
  15. Gattai 2011.
  16. Deutsche Welle. «Muœrre a los 88 anhos João Gilberto, un de los papas de la Bossa-Nova – DW». DW. Consultada l 19 xhaneiro 2020
  17. Tuta 2014.
  18. «Oppinion: Muœrte de João Gilberto, acaba la utopía d’un pays del futuro». Folha de S.Paulo. 7 xhuneto 2019. Consultada l 19 xhaneiro 2020
  19. «Ha 60 anhos, João Gilberto revolucionaba l mundo cun la Bossa-Nova». A Gazeta. Consultada l 19 xhaneiro 2020
  20. «ARTIGO – La Bossa-Nova & João Gilberto». Jornal do Brasil. 3 septiembre 2019. Consultada l 19 xhaneiro 2020
  21. Castro 2016.
  22. Amaral, Euclides (2008). «Dicionário da Música Popular Brasileira – Bossa Nova». Dicionário da Música Popular Brasileira. Consultada l 19 xhaneiro 2020
  23. «Los 60 anhos de Chega de Saudade». Senado Federal. Consultada l 19 xhaneiro 2020
  24. Ferreira, Mauro. «Musical q’axhunctou Tom cun Vinicius, ‘Orfeu da Conceição’ fhai 60 anhos». G1. Consultada l 19 xhaneiro 2020
  25. «La música Aquarela do Brasil tornou-se una de les perlles de la MPB». Jornal da Globo. 30 agosto 2013. Consultada l 26 xhuneto 2014
  26. «Folha de S.Paulo – Publifolha – Entenda Tom Jobim da bossa nova e do jazz, do Rio e dos EUA, do popular e do erudito – 06/02/2009». Folha online. Consultada l 19 xhaneiro 2020
  27. «Tom Jobim». Encyclopedia Itaú Cultural. Instituto Itaú Cultural. Consultada l 19 xhaneiro 2020
  28. «Centro Popular de Cultura (CPC)». Encyclopedia Itaú Cultural. Instituto Itaú Cultural. Consultada l 7 febreiro 2020
  29. Kassab, Álvaro. «In peithu de los bossanovistas tamien batten outros rhythmos». Unicamp. Jornal da Unicamp. Consultada l 7 febreiro 2020
  30. Máximo 2002, p. 4.
  31. Vidal & Aguiar 2002, p. 133.
  32. Echeverria 2007, p. 41.
  33. Zappa 2012.
  34. Mello 2003, p. 67.

Bibliographía

Vínculos externos

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