Daquè perspectiva d’a que s’ha d’andar agradecidos

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De los 102 peregrinos primitivos q’aportarun a América l Norte nel Mayflower n outonho de 1620, mal media parte a penes sobrevivîu pa celebra’l primer Díe d’Acçon de Gracies, in noviembre de 1621. Los outros perecieran por fhame & falta d’abelhuw. Los supervivientes dierun gracies a Dîous por una coheitha abundante. & bones colheithes locales yeren vitales, puöis n un mundo sin borses globales de materies primes ou transportes & communicaçones efficazes, la excaseza d’alimentos da vezo significaba fhame.

Wöy, los mas de los americanos anden preoccupahos por comer de mas & non per-pouco. Essi fheithu ye indagora mas notable considerando q’ente 1600 & 2013 los habitantes de lo que se diba torna’ los Stados-Unidos spoxigarun un 21.000%, ente tanto la proporçon d’americanos trabayando na agricultura diminuîu n polo ménos el 98%.

Los americanos contemporaneos viven vides mas lharges, saludables, mas riques & segures que n qualquier outru períodu de la historia. De fheitho, una persona commun wœy vive meyor que la mayoría de los reyes d’antiguamente.

Por apprecia’ les meyoríes surprehendentes nos patrones de vida de la xhente commun, considerai la vida de la figura mas grandiosa del sieglo XVII: Louis XIV. El Rey Sol gubernou Francia & Navarra ente 1643 & 1715. Na suâ vida, Louis tornou-se synónymu de riqueza & Poder. El sou palacio de Versailles tenía 2.000 ventanes, 700 quartos, 1.250 tseminees & 67 scaleires & costou, pelo baxo, 3,2 bilhones US $ in dóllares de wœy.

Ente tanto, ende andaba un home que quasj que morrîu de viruœla quando tenía nuœve anhos & perdîu quasj que todolos sous lícitos heredeiros – El sou fhiyu, nietu, biçnietu – cabo l sou ermanu mas pequenhu, outru nietu & outru biçnietu, pola viruœla. Eventualmente, el segundu biçnietu lu succedîu, que se tornou Louis XV & morrîu (adivinastis) de viruœla.

Nos Stados-Unidos, la virœla normalmente andaba associada a la hecatombe de los nativos americanos, sí q’ansí los europeos nun yeren immunes al andaçu. Ta l sieglo XVIII, por exemplo, la viruœla mataba cerca de 400.000 europeos annualmente. La taxa de mortalidá global fhoi de 20% a 60%. Ente la recielha, fhoi mas de 80% & fhoi una de les razones de la baxa expectativa de vida global de 20 a 30 anhos. L andaçu erradicou-se n 1980. Wœy, nun se piensa na viruœla mas que na peste bubónica, que n cinco curtios anhos, matou quasj q’un terciu de los europeos nel sieglo XIV.

Un de les resultes d’essi andaçu fhoi fhaer suspeithar a los europeos del banyase. A communya cun delhos specialistas médicos d’aquelha, “una vez que la calor & l awa críen abertures (poros) pela piel, l andaçu ye facilmente a invadir todu l cuœrpu”. Cumo tal, la hygïene tornaría-se progressivamente peyor. La reyna Elizabeth I, por exemplo, que gobernou Gran Bretanya & Irlanda ente 1558 & 1603, suppuœstamente dixo banyase una vez per mes “tanto si yi fhazía falta, cumo si non”. El sou successor, James I, ente tanto, mal se lhavaba los dedos.

El “Journal de la Santé”, que se caltuvo por Luís XIV & polos sous médicos de magar la infancia ta 1711, describía la vida diaria l rey cun detalhes microscópicos, solo que mal menta l banyase una vez. Segun la revista, el rey andaba mũîthes vezes malu & gastaba peluques extravagantes non solo por sconde’ la perdiçon de pelo, ma por caltenese calliente. Cun razon, a communya cun un relatu contemporaneu, “la xhente xhelaba n aquelhos vastos salones de mármole & ouro”… La sposa l duque d’Orleans scribîu: “Sta-se tan frío eiquí [Versailles] que na mesa l rey, l awa & el vino xhelen nos vasos”

El palacio tamien andaba mal equipaho pa lhidiar cun les immundicies humanes. La xhente alleviaba-se u quier que podía. Ansí, pouco primeiro de la muœrte de Louis XIV, una ordinança decretou que les fhiezes s’arremovieren de los curredores de Versailles una vez por selmana. Toda essa porquería significaba ser abundantes los parásitos que spardíen gafez. Primeiro del sieglo XIX, la xhente nun tenía idea de la theoría de los microbios de la infirmidá, & los médicos normalmente causaben mas mal que bien.

Si esta fhoi la vida l home mas ricu & poderosu d’Europa, afigurai-vos cumo seríen les vides de la xhente commun. La xhente nun tenía medicamentos básicos & morríen teniendo relativamente poucu tiempu de vida. Nun teníen calmantes & la xhente cun problemas de salude passaba gran parte la suâ vida cun dolores agonizantes. Families inteires vivíen dientro de stancies infestades d’insectos in sin privacidá nin commodidahes. Trabayaba-se nos campos de magar el Nacer al Poner del sol, cun todo la fhame & la lhaceîra yeren communes. El transporte yera primitivu & la mayoría la xhente nunca salía a fhuœra de los soûs vilhandios nativos ou de les vilhes mas próximes. Ignorancia & analphabetismo daben-se bien abondo.

Frequentemente, tiende-se a ignora’l nuœssu spoxige verdadeiramente spectacular, de magar la probreza mayadora ta una bayura impossible d’afigurase inantea. & ansí, n esta fiesta d’Açcon de Gracies, hemus agradecer al gubiernu responsable, a la economía lhibre & al progressu scientíficu l fhaer un rey de cada un de nós.

Marian L. Tupy ye analysta senior de política n Centro de Lhibertá & Prosperidá Global del Instituto Cato & editor de HumanProgress.org.

Fhonte:

https://humanprogress.org/article.php?p=1181&fbclid=IwAR2Otn4OCayRHPCqUT15slnjjtaZhVWyVc2VeLWRX305dihPxZhWyBTelVY

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