Frédéric Bastiat

Frédéric Bastiat, nacíu n Bayonne & muertu n Roma, fhoi un economista, políticu & polemista liberal frances. Intrau tardíamente n debate públicu, marcou Francia al participar nel alderique económicu: collaborou regularmente n Journal des économistes & caltuvo una polémica virulenta cun Proudhon. Eleitu de l Assemblea, participou na política francesa, votando, da quando, bien a manzorga, bien a dreitscha.

Disenvolvîu un pensamiento liberal, characterizaho pola defensa l lhibre commercio ou concurrencia & opposiçon al socialismo & colonialismo.  Ye considerau precursor de la schuela austríaca d’economía & la école des choix publics. Ye abondo citau pola actual curriente minarchista.

Acabou n relativa scuridá n Francia, goza de reputaçon internacional, en particular gracies a les suês Harmonies économiques. Pascal Salin ve-lo cumo conseqüencia de la clareza excesiva de los sous scriptos & cita un ditschu de Bastiat:

« Le public est ainsi fait qu’il se défie autant de ce qui est simple qu’il se lasse de ce qui ne l’est pas. »

(“El público sta fheitscho de fhorma tala que tanto se sfhouta de lo que ser ye simple cumo cansa de lo que ser nun lo ye”.)

Historia


La suâ familia yera de Mugron, nes Landes, u vivîu la mayor parte la suâ vida & u wey s’atopa una statua de sou. Yera l fhiyu d’un commerciante ricu que morriera quando elhi tenía nueve anhos. La maî morriera dous anhos primeiro, & intos martschou vivir colos welos paternos.

Deixou la schuela a los 17 axhunctando-se al negocio familiar. Conforme a Thomas DiLorenzo, ye lo que y fhairía conhoce’ los mechanismos de mercau essenciales. Sheldon Richman tamien observa que creç en contextu de les gërres napoleóniques marcau por fhuerte intervençon del stau. Nos anhos de 1820, entra na masonería La Zelée. Tornou-se guardian del selho l anhu 1822 & orador l anhu 1823. En 1846 fhoi eleitu miembru correspondiente del Institut de France.

Na suâ mocidá, aweyaba l noticiario Le Censeur Européen creaho por Charles Dunoyer, que empobinará, en pallabres de sou, los sous studios & el sou spíritu.

Economista & pamphletariu, la suâ carreira pública mal y vagou seys anhos: intamou cun artículos nel  Jornal des Économistes en 1844. Dous anhos mas tarde, fundou & tornou-se cabeça editorial d’un chartafhueyu lhibrecambista publicau n Paris, & publicou diversos trabayos nos que lhuîtschaba contra l systema prohibicionista & el socialismo.

Deputau eleitu poles Landes en 1848 na Assemblea Constituyente, fhoi releitu n 1849. Apoyu d’aquelhos en Poder,  remanecîu cabo Cavaignac. Prestaben-y pouco les questiones polítiques por mal nun s’interessar a penes que na economía: na Assemblea, tornou-se vice-presidente de la Comission Finances. Sentau a la manzorga, votaba conforme al proyectu de lhey discutíu polos conservadores ou polos socialistas. Elho nun significaba que elhi fhuere centrista ou social-demócrata, significaba que l sou únicu criterio de xhuizio yera la lhibertá natural. Xhustifica-se, en particular, n una profession de fe eleitoral en 1849: “Los mîous votos aveiraran-se a aquelhos de la manzorga extrema. Por que nun se diz tamien les occasiones nes que votei a la dreitscha?”

Na Assemblea & a fhuera, nunca deixou de lhuîtschar contra l proteccionismo & el socialismo, promoviendo l lhibre commercio & los dreitschos individuales. sería n particular unu de los mayores defensores de les idees de Richard Cobden  & de los collectivos anti Corn Laws. La suâ primer contribuçon en Journal des Économistes sería tamien en defensa l lhibre commercio & fustigaba les polítiques colonialistas. Fundou l Associaçon pal Lhibre Commercio & scribîu un lhibru sobre Richard Cobden.

Tamien fhoi conseyeiru a partir de 1831 & xhuiz de paz de magar el 28 mayo 1831. Infirmou de tuberculosis quando andaba per Francia promoviendo idees liberales.


Nun podiendo sentase regularmente na Assemblea, martschou pa Italia tentando d’apousentar & morrîu n Roma n 1850, declarando n morriendo que l sou amigu Gustave de Molinari diba se’l sou fhiyu spiritual. Fhoi enterrau na Ecglresia de San Lhuis de los Franceses, en Roma.

Pensamiento

El  pensamiento de Bastiat ye un Pensar fundamentalmente individualista & libertario que constantemente defende la lhibertá de la persona contra qualquiera auctoridá:

«Il y a trop de grands hommes dans le monde; il y a trop de législateurs, organisateurs, instituteurs de sociétés, conducteurs de peuples, pères des nations, &c. Trop de gens se placent au-dessus de l’humanité pour la régenter, trop de gens font métier de s’occuper d’elle»

(“Ha hi excessu fhidalgos nel Mundo; Ha hi excessu parlamentarios, organizadores, professores de sociedaes, caudielhos de pueblos, paîs de naciones, &c. Excessu xhente que se manga per riba la humanidá por controlalo, excessu xhente que tienen por xheira occupase d’elho.”)

— Frédéric Bastiat, La Loi (1850)

N una charta a  Alphonse de Lamartine, classifica-se elhi so la bandeira de « l’école économiste ou libérale » cabo Adam SmithDavid RicardoThomas MalthusJohn Stuart MillThomas JeffersonJeremy BenthamNassau William SeniorRichard CobdenGeorge ThompsonWilliam Huskisson (en)Robert PeelDestutt de TracyJean-Baptiste SayCharles ComteCharles DunoyerJoseph Droz.
Frédéric Bastiat tamien menta regularmente a Adam Smith & Jean Baptiste Say cumo economistas que nutrieran el sou pensamiento, magar que abondo crítico coles suês theoríes de valor & les conseqüencies que provoca. Mas próximos a elhi, tamien cita repetidamente a Charles Comte & Charles Dunoyer (fundadores del chartafhueyu Le Censeur) pa los que nun afhorra alabances.

Frédéric Bastiat tamien sería influenciau por Henry Charles Carey  en questiones de la renta la tierra. Carey accusaría al auctor d’Harmonies économiques, de copia’l  sou lhibru Harmonies des intérêts. Accusaçon de la que Bastiat diría defendese n una charta inviada al Journal des Économistes. Cumo Carey, Bastiat fhoi criticu cola theoría de la renta la tierra de David Ricardo, que procede conforme a  Bastiat de la suâ theoría del valor errada.

D’un fhuerte spíritu independente, Bastiat deplora la absencia de crítiques de los sos contemporaneos contra los grandes auctores. Tampouco hesita n enfrentase a les auctoridaes reconhocides cumo PlatoMontaigneMontesquieuJean-Jacques RousseauFénelon ou Thomas More. Tamien deplora — probablemente so la influencia de Charles Comte — la excessiva admiraçon por sociedaes antigues (Grecia & Roma), u la economía yera n gran parte basada n latrocinio & sclravismo .

Frédéric Bastiat scribîu mũîtschos textos que son da fheitscho respuestes a les doutrines de los sos contemporaneos. Nos sous Sophismes économiques, arresponde a les idees proteccionistas del Comte d’ArgoutBugeaudSaint-CricqDupinDombasle ou Lestiboudois.
Attaca les theoríes de Louis Blanc con Individualisme et Fraternité & Propriété et Loi, de Victor Considerant con Propriété et Spoliation, de Pierre Leroux con Justice et Fraternité, de Pierre-Joseph Proudhon con Capital et Rente, de Auguste Mimerel con Protectionnisme et Communisme ou de los Montagnards con l’État.

Sophismas económicos

El trabayu de Bastiat & notablemente los sous Sophismes économiques  denuncien specificamente les fallacies económiques, por tanto, los razonamientos económicos erroneos, que son vectores de malconceitos ampliamente extensos, refutando-los por un análysis & una defensa liberal.

Defensa l intercambio lhibre

N un stylu bien directu, los sous scriptos (artículos ou pamphletos) lhidien cun comparançes educacionales & fábules satýriques. Estes rescamplen los principales mythos ou sophismas que se sofhiten al rodiu del stau, del socialismo (el spolio legal), de la riqueza (“el proveitschu d’uno ye l proveitschu del outro”), solidaridá (“se mi ye da fheitscho impossible concibi’ la Fraternidá legalmente  forçada, sin que la Lhibertá sea legalmente sfheitscha, & la Xhusticia legalmente açoutada a los pies”), del impuestu, del intervencionismo, &c. Tamien sabe scribir pamphletos ou impobina’ la polémica, en particular scontra Proudhon cul que tuvo una controversia de 13 selmanes nel chartafhueyu La voix du peuple.

La sátyra mas célebre de Bastiat (destinada al proteccionismo) ye l sou pedíu al Parlamento frances polos fabricantes de veles, pidiendo ser defendidos “de la competiçon ruinosa d’un rival forasteiru”, que yos produz una “concurrencia disleal forneciendo lhuz a precios abondo baxos” (el fornecedor ye…el sol!). El pedíu termina cola applicaçon d’una “lhey que ordena trancar toles ventanes, tragalhuzes, […] pelos que la lhuz del sol aveza intrar nes cases.”

En relaçon al lhibre commercio, defendîu l lhibre commercio mutuamente eleito & tamien inseñou cumo ye mas interessante practica’l lhibre commercio, ta cun payses proteccionistas. Qualquiera protecçon ye confiscatoria conforme a Bastiat, en quanto que, inversamente, el lhibre commercio faculta un effeitu multiplicador de riqueza.

El consumidor en centro la economía

Elhi se punxo pro consumidor individual & no pro productor (theoría de la abundancia contra la theoría de la scassez). D’accuerdo cun Jacques Garello ye l únicu economista l sieglo XIX con Richard Cobden a igua’ les theoríes de consumu disenvueltes nel sieglo XX por  Ludwig von MisesFriedrich Hayek ou Pascal Salin

L acçon del Stau

  1. Bastiat tien una vision minimalista del stau, el qual mal debe garantir a penes xhusticia & segurança, & deixar a les persones interactuar lhibremente: “Garanti’ la segurança pública, administra’l dominio commum, cobrar contribuçones, esto ye, avulta-mi, el círculu racional al que les responsabilidaes gubernamentales han de ser circumscriptes ou reduzides … que se diría, quier-se reduzi’l gubierno al papel de xhuiz ou policía?”;  “Mal sperar del stau a penes duês couses: lhibertá, segurança. & bien ver que nun mos ye possible, cul pelligro de perde’ les duês, pedir una terceira”.

  2. Tamien se posiciona por una armada privada impobinada por normes públiques.

  3. Disenvuelve  n outres occasiones la thesis de que l acçon del stau ye l resultau de les demandes de commuñes de pression. Ansí la suâ famosa cita sobre l stau: “El stau ye la gran ficçon pola que todos puxen por vivir a cuenta de todos.”

  4. En materia económica, mũîtsches vezes emphatiza la distincçon ente “Lo que ver vemus, & lo que ver nun vemus” (wey fhalaríemus sobre los costos occultos, los costos d’opportunidá ou los effeitos perversos). Esti thema, expandíu cul fin de critica’ les actividaes intervencionistas del stau, fhoi primitivamente disenvueltu na suâ parábola Sophismo del christal frayau,

El denheiro gasto n reparar una ventana frayada trahirá trabayu al reparador; el cabeiru poderá augmenta’ los sous gastos, elho produzirá mas negocios pa outra xhente. Lo que ver nun vemus ende ye que l denheiro tamien tenría sido gasto, & simplemente, casu la ventana nun fhuere frayada. La ventana frayada mal sviou l denheiro a penes pa outros gastos.

Pa Bastiat, un stau ye da quando a actuar agarrando a la xhente mas activo pal subsidio de collectivos d’interesses, associaçones  corporativistas ou cul aciu d’assistir a la xhente inactivo. Ressalta que esso nunca dirá crear riqueza na sociedá, & que igual probablemente dirá distruyir delho.

Conceiçon subiectiva de valor

Elhi disindulcou una concepçon subiectiva del valor a la maneira de Jean-Baptiste Say Turgot & n opposiçon a la obra d’Adam Smith  ou David Ricardo que buscaben una base obiectiva del valor por medio del valor-trabayu.  La Schuela Austríaca d’Economía  apañará esta vena subiectiva nos sous trabayos. En mũîtschos aspectos Bastiat tamien prevîu essa schuela de pensamiento económico: theoría l capitaltheoría subiectiva del valorpraxeonomía, &c.

Seguridá social

Ye uno de los primeiros a denuncia’ les possibles derives de los futuros systemas de seguros d’infirmidá. Ferviente defensor de les caxes de socorros mutuos, oppon-se a qualquiera nacionalizaçon del systema a la fuerça, affirmando por exemplo nes suês Harmonies économiques:

Figurai-vos que l gubierno intervenga. Ye facil adivina’l papel que s’attribuyirá a si mesmo. El sou primer zelu será aproveitschar todos essos fhundos sol pretextu de centralizalos &, pa day color a esta impresa, promitterá spoxigar colos recursos que s’apañarun del contribuyente. Pero, intrugo, en que se tornará la moral de la instituçon quando l sou fhundu fhuere alimentau pol impuestu; quando nin uno, excepto dalgun burócrata, nun tenga interes dalo n defende’l fhundu commun; quando a todos, en cuenta de fhae’l Deber de preveni’l abusu, yos preste favorizalu; Quando cesse la custodia mutua,  apparentar star malu nun será mas trucar bien  al gubierno?

[…]

Elho nominará auditores, controladores, inspectores, hemus ver innúmeres formalidaes interponese ente la necessidá & l adiuda. En summa, una instituçon admirable será, de magar nacer, transformada n una secçon de la policía. Los trabayadores nun veran ya la caxa commun cumo una propriedá que elhos administren, que elhos alimenten, & les lhendes de la quala limiten los sous direitschos. Pouco a pouco, avezarán-se a ve’ l socorru, en casu d’infirmidá ou paru, non cumo provenientes d’un fhundu limitau preparau pola suâ propria prevision, ma cumo una delda de la sociedadá. El stau será forçau a pedir constantemente subsidios al presuppuestu. Intos, alcontrando la opposiçon de les comissiones de finances, alcontrará-se engëdeyau n difficultaes inextricables. Los abusos continuarán spoxigando, & recularemus na recuperaçon d’anhu n anhu, cumo habitual, ta l díe d’una explosion. Pero intos arrepararemus en que fhuimus reduzidos a contar cun una poblaçon que ya nun sabe actuar por si mesma, que spera todo d’un ministru ou d’un prefeitu, mesmo pa la subsistencia, & les suês idees son pervertides ta l punctu de perde’ la noçon de direitschu, propriedá, lhibertá & xhusticia  […]

Defende’ los direitschos

Elhi tamien participa del debate d’idees, lhuîtschando contra la pena de muerte, sclravismo & defendiendo el direitschu syndical. Ansí, n un discursu na Assemblea a circa la repression syndical del 17 noviembre 1849 , diz a propósito del reglamento prohibiendo l dreitschu a la fhuelga:

Confesaes que, so la influencia de los vuessos reglamentos, la offierta & la demanda ya nun anden en xhouew, pueis la coaliçon de patrones nun ye a ser capturada, & ye evidente: dos, tres patrones almuercen xhunctos, fhaen una coaliçon, & nin ún sabe nada d’elho. La de los trabayadores siempre será capturada por fhazese a la lhuz del díe.

Actividá parlamentar

Cumo deputau, Frédéric Bastiat votou:

  • Pola deportaçon de la familia d’Orléans (26 mayo 1848).

  • Contra l restablicimiento la cauçon monetaria a la prensa  (9 agosto 1848).

  • Contra l accusaçon de  Louis Blanc (el sou opponente n ideaîrio) (26 agosto 1848).

  • Contra la restauraçon del arrestu substitutoriu (prision por deldes) (1 septiembre 1848).

  • Pola aboliçon la pena de muerte (18 septiembre 1848).

  • Contra la aboliçon del remplaçu militar (de magar 1804 les families podíen negociar una taxa cun un notaîriu por pagar un substitutu que diría realiza’ l servicio l fhiyu) (21 de outschoubre 1848).

  • Pola Ordre du Jour n honor de Cavaignac (25 noviembre 1848).

  • Contra la reducçon del impuestu sobre l sal (28 deziembre 1848).

  • Pola prohibiçon de los clubs políticos (21 março 1849).

  • Contra la propuesta Rateau  (12 xhanheiro 1849).

  • Contra los empréstamos de la expediçon de Roma  (16 abril 1849).

  • Contra l amnistía de los transportados (2 Mayo 1849).

Influencia & herencia

Elhi acquirîu una notoriedá significativa d’aquelha, tanto n Francia cumo fhuera. Ansí, Gustave Flaubert  scribîu a George Sand  el 7 outschoubre 1871:

En trés anhos, tolos franceses poderan lher. Vós pensaes que progressaremus mas por elho?  Figurai-vos, polo contraîrio, que n tolos conceyos existe un burgues, unu solu, que tenga lheyío a Bastiat & que a esti burges se lu respeite, les couses diben camudar! .

Nos mesmos anhos, el cardenal Pecci, futuru Leo XIII, dixo sobre elhi:

Un famosu economista frances (Frédéric Bastiat) expunxo cumo nuna mesa los múltiples beneficios que la persona alcuentra na sociedá & ye un portento digno de ser admiraho […].

Actualmente, la suâ fama & influencia ye mayor nel exterior que n Francia, u ye relativamente mal conhocíu. Ansí, ta ha pouco, inda solo s’atopaben les suês obres scriptes mesmamente n frances na Rede & n angles, de les quales La Loi, en tanto, disparada a mas d’un milhon de copies vendiendo-se 15.000 cada anhu nos USA,

Igual, Alain Madelin reconhoç una influencia mayor: “Fundamentalmente, Bastiat fhai-nos alcordar que l pensamiento liberal, inante de ser un pensamiento económico, ye tamien & sobre maneira un pensamiento philosóphico, legal & político sobre la emancipaçon de la persona […] “.

mũîtschos economistas tamien se tienen construyío na continuidá ou n reacçon a les suês idees: nes suês respuestes a KeynesFriedrich Hayek citaba regularmente a Bastiat en quanto Karl Marx criticara les theoríes del economista specialmente nel postfacio a la segunda ediçon de Capital  (1872) & nes Théories sur la plus-value.

Bastiat tuvo influencia sobre l economista Francesco Ferrara, que ye apelhidau de “Bastiat italianu “. El sociólogu & economista Vilfredo Pareto tamien admiraba l  frances nel sou intamu. Mas tarde n Les Systèmes socialistes, qualificará l principio de los interesses harmónicos descriptos por Bastiat nes Harmonies économiques, cumo fhuertemente scuru. Pareto quixho intos disinvolver una obra cun pretensiones scientífiques &  mathemátiques, dexebrada de toda oppinion personal. Lhouew, l economista & historiador Joseph Schumpeter  reaxhunctou-se al sou paecer & scribiu: “Elhi yera un lhibrecambista musculau & enthusiasta del laissez-faire, conhocîu una súbita gloria pol amor d’un artículu brilhante […] el sou nome podería tener passaho a la posteridá cumo la d’un informador económicu […] Pero nos postreiros dous anhos de la suâ vida […] embarcou-se nuna obra de natura differente, de la quala un primer volumen, Les Harmonies économiques, fhoi publicau n 1850 […]. Les deficiencies de la suâ capacidá de razonamiento, ou polo menos del sou Poder de lhidiar cul tracamundio analýtico de la economia, mangaran-lu fhuera bolos. Nun argumento ser Bastiat  un mal theóricu, argumento nun ser elhi un theóricu … Nun sou quien a ve’ l mérito scientífico nes Harmoníes”.  Karl Marx fhazía dalguna maneira la mesma recriminaçon a Bastiat en qualificando-lu de ser «el representante mas planu […] de la economía acombayadora». N effecto, el trabayu de Bastiat anda a distancia de los méthodos scientíficos tradicionales. Gastando historietes & exemplos simplistas, la suâ didáctica ye,  n un ciertu sentíu, mas atsyegada a la d’un philósophu. Conforme al economista Joseph Salerno, l absencia de scientificismo allegaho por Pareto & Schumpeter de Bastiat ye realmente la absencia de scientificismo ou de positivismo.

Nos anhos 1970 el minarchismo actual, nos USA & Canadá, disinvuelve les thesis liberales & fhai referencia al pensamiento de Bastiat (nos sous aspectos mas controversos).

Un premio annual, el Prix Bastiat, ye concedíu na suâ memoria pola International Policy Network;  recompensa un artículu de prensa illustrando & defendiendo les lhibertaes económiques & sociales.

Obra

Ente les suês obres mas importantes atopen-se:

  • Le Libre-échange en wikisource

  • Cobden et la Ligue ou L’agitation anglaise pour la liberté des échanges

  • Sophismes économiques en wikisource

  • Harmonies économiques  en wikisource

  • Premières notions d’économie politique, sociale ou industrielle, Garnier frères ; Guillaumin et Cie (Paris), 1873, Textu n Rede disponible n IRIS

Elhi igualmente scribîu una cierta quantidá de pamphletos,  ente elhos:

Tamien deixou una correspondencia importante, specialmente cun FC Chevé, editor de La Voix du Peuple & Pierre Joseph Proudhon. Queden igualmente « mélanges », ensayos dispersos & varios rascuños.

Tolos textos compilarun-se n 1862 pol editor Guillaumin, nuna ediçon en siete tomos. Esta ediçon ye disponible na Rede na Wikipedia Commons.

Bibliographía

Scriptos de Bastiat

Frédéric Bastiat, Œuvres complètes, 7 vol., Paris, Guillaumin et Cie, 1862-1864 consultar

  • Primer tomu : Correspondencia & “Mélanges”.

  • Segundu tomu : Le Libre-échange.

  • Tercer tomu: Cobden et la Ligue ou L’agitation anglaise pour la liberté des échanges.

  • Quartu tomu: Sophismas économicos. Pamphletinos. Contien: Sophismes économiquesPropriété et loi ;Justice et fraternitéL’ÉtatLa Loi ; Propriété et spoliationBaccalauréat et socialisme ; Protectionnisme et communisme.

  • Quintu tomu: Sophismas économicoss. Pamphletinos. Contien: Spoliation et loiGuerre aux chaires d’économie politique ; correspondencia cun F. C. Chevé & con Pierre Joseph Proudhon ; Ce qu’on voit et ce qu’on ne voit pasAbondance ; Balance du commerce ; Paix et liberté ou le budget républicain ; Discours sur l’impôt des boissons ; Discours sur la répression des coalitions industrielles ; Réflexions sur l’amendement de M. Mortimer-Ternaux ; Incompatibilités parlementaires.

  • Sextu tomu : Harmonies économiques.

  • Séptimu tomu: Ensayos, rascuños, correspondencia.

  • Frédéric Bastiat, Œuvres économiques, Paris, PUF, coll. « Libre échange », 1983 (ISBN 2-13-037861-7)

  • Ce qu’on voit et ce qu’on ne voit pas. Choix de sophismes et de pamphlets économiques, cun prefacio d’Alain Madelin, Éditions Romillat, 1993, (ISBN 2878940040).

  • Frédéric Bastiat (préf. Michel Leter), Sophismes économiques, Paris, Les Belles Lettres, coll. « Bibliothèque classique de la liberté », 2005, 290 p.(ISBN 978-2-251-39038-3presentaçon na Rede  [archivu])

  • Frédéric Bastiat (préf. Michel Leter), Pamphlets, Paris, Les Belles Lettres, coll. « Bibliothèque classique de la liberté », 2009, 412 p. (ISBN 978-2-251-39049-9,presentaçon na Rede [archivu])

Lhibros sobre Bastiat

  • Louis Bruel, Bastiat et le libre-échange, Paris, Rousseau et Cie, 1931, 160 p.

  • Un libéral : Frédéric Bastiat, Toulouse, Presses de l’Institut d’Études Politiques de Toulouse, 1988, 194 p. (OCLC 165521386)

  • Jacques GarelloAimez-vous Bastiat, Paris, Romillat, 2004 (ISBN 9782878940664)

  • Gérard Minart, Frédéric Bastiat (1801 – 1850) : le croisé du libre-échange, Paris, L’Harmattan, 2004 (ISBN 2-7475-6030-9)

  • Robert LerouxLire Bastiat : Science sociale et libéralisme, Paris, Hermann, 2008(ISBN 2705667156)

  • George Charles III RocheFrederic Bastiat : A Man Alone, New Rochelle, Arlington House, coll. « Architects of Freedom Series », 1971

Artículos sobre Bastiat

  • «Portrait: Bastiat (1801-1850)», La nouvelle lettre, no 1067,‎ 19 febreiru 2011, p. 8 (consultar na Rede  [archivu])

  • Vincent Valentin, «Sur les fondements du libéralisme : Évolutionnisme et droit naturel chez Bastiat et Hayek», Revue Française d’Histoire des Idées Politiques, no 17,‎ 2003, p. 49-71 (consultar na Rede [archivu])

Artículos connexos

Vínculos externos

https://fr.wikipedia.org/wiki/Fr%C3%A9d%C3%A9ric_Bastiat

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