Los clichés son l engrase la sociedà

Anton Zijderveld: “Los clichés fhaen-mos comprehendenos sin mũîtscha reflexion”.

presentatie-zijderveld

INTERVISTA Todos busquen significau, pero conforme a la eminencia gris de la sciencia social, Anton Zijderveld, los hollandeses ignoren la funcçon de los clichés. “lo nidio ye mortal”.

“En Xhapon, fhui a una ceremonia de the”, diz Anton Zijderveld, “Quando nos daben a la vjsita l pocilhu the, habíes sorbe’l the, sentar d’una cierta maneira. You andaba ende cumo professor convidau & da reo intrugëi: que ye lo que esto significa agora? Atoparun-lo una týpica qüestion occidental. Nun significaba nada. Nada! El ritual dá daqué typu repousu fhuera l cerebro, fhuera l pensamiento”.

Ye una de les experiencies que al eminente sociólogu cultural Anton Zijderveld (Malang, 1937) y fhai pensar. Por que n Hollanda siempre se tien que lo discutir todo – quanto si mas fiestes públiques cumo Sinterklaas? Passa daqué si queremus analizalo todo n substancia? La qüestion aportou a una rediçon del sou lhibru anterior de clichés, que elhi ya començára nel Montréal de los anhos setenta. “D’aquelha, pensei que tenía de scribir academicamente. Terrible, horrible, nunca debría tenelo fheitscho. El títulu primitivu tamien yera per-negativu: “La tyrannía l cliché”. Ando ya de tornada. Los clichés fhaen-mos comprehendenos sin mũîtscha reflexion, son l engrase la sociedá”.

Oîtschenta anhos tien Anton Zijderveld agora & la suâ residencia n Rotterdam, en frente a la barriada l museo, tien traça d’una vida bien vivida. Na sala Star anden les trabielhes de madeira attacades cun CDs & cun litteratura: de Thomas Mann a Arnon Grunberg. Ha hi caxigalines spardides ayures, incluyendo una collecçon de bolines d’adviento, ente que trebeyos en colores vivos, un pelutsche n un carrin, ãpuncten a la presencia de nietos. Txubiendo les scaleires cinca la gïa VPRO, un televisor na zona l sofá. Esti ye siempre una rica fhonte de surpreheses. “Has prestar attençon a la freqüencia cun que la pallabra “realmente” sal nos programmas. Realmente esto, realmente l outro. Nun significa nada. & nun has de intruga’l por que. D’outra maneira perturbaríes la communicaçon, lo que ye grosseiro”.

Familia, schuela & ecglresia

Por ser essa la conclusion del lhibru de Zijderveld, u a clichés cumo “Home is where the heart is” ou “Yes, we can!” se yos passa revista. Talos slogans igual nun surprehenden, pero nun s’ha de ser per-crítico. Essi yerru tien-lu fheitschu tamien mũîtsches vezes el mesmu Zijderveld. Por casu, quando elhi, cumo un rapaz calvinista críticu, studiaba theodoctrina & quería intendelo todo. “d’aquelha ascuîtschabes que Xhesus morriera polos nuessos peccahos. Elho vien de la fe xhudaica; indenantea inviaben una tschiba al desiertu. Terrible, enforma pathético tamien. Essi probe animal cun tolos peccahos essos tenía que s’arrastrar pal desiertu. Pero elho nun mos diz nada! Nun tienes falta pensar n elho!” Pero bien que lo fhexziera l Zijdeveld moçu. Cumo resultau, perdîu la fe. “D’aquelha, por tanto, you ya nun pudi torname pastor”.


Los políticos deben parar cul “implementar”. Essa pallabra nin exsiste


En cuenta d’esso, Zijderveld tornou-se sociólogu. Scribîu bayura lhibros: del stau, del bienstar social, del conhocimiento, del urbanismu, del populismo & del Reír: “Por que reímus”. & magar remanecer elhi siempre agnósticu (si Dîous exsiste, nun yes a sabelo), axhunctou-se a la CDA n 1988, u servîu cumo importante assessor per mũîtschos anhos. Elhi porfiou por apprecia’ la familia, la schuela & la ecglresia, clichés que coayaran, u delhos remaneceran si quexhieren arresponder a la demanda de transparencia. “El mayor yerru de los cathólicos fhoi intamar traduziendo lo erraho n hollandes. Nun se yera a comprehender essa borrina lhatina, pero s’aportaba a una specie d’intoxicaçon. Essi inciensu, el barulhu, la hostia: esso yera l Poder. & essa ye la flraqueza de los protestantes, que elhos lhen la Biblia n hollandes. Intos la xhente a-na-ly-za-la. & cumo resultau ya nun queda nada”.

Si vos presten los clichés, appreciaredes el títulu l accuerdo l gubierno:”Infhoutu cul futuro”.

“Infhoutu cul futuro”. Hahaha, nun diz nada! Pero paeç guapo! & unu nun ye a se y poner a la scontra. Los opponentes difficilmente diben poder dizir: Nun tenemus fe nel porvenir. Que ye lo que se gëta na Cámara? Ente mayores son les differencies polítiques, mas clichés nos fhaen falta. Si todos dixeren exactamente lo que se quier dizir, nun se tyigaba intos nenyures. Rutte fhai-lo bien bien. En mũîtschos aspectos, elhi ye un homin-cliché bien nidiu. D’outra maneira tengo una gran admiraçon por elhi, ho, que elhi continuou cun la PvdA el tiempu todo”.

Clichés tamien causen irritaçon. Sienten-se valeiros, cumo nun significando nada. Ye dishonesto.

“Nun s’han sparder clichés de mas, por irritante. Los políticos han parar cun essi “implementar”. Essa pallabra nin exsiste. “Ha hi complementar, pero implementar? son qüestiones de sátyra.” Los clichés presten-se per-bien a fhaer burlles. & en passando esso, la xhente piensa “que ye lo que significa esso da veres?” intos dulda-se & essa bien que nun fhoi la intençon”.

Quala ye una maneira sabia de lhidiar cun clichés?

“L actual Papa fhai-lo bien. Ye nidio que ha hi dogmas que elhi nun ye a deixar a parte. Difficilmente ye quien a negar se’l observador de Christo na Tierra. Sería l fin de Roma. Pero Franciscus, nun negando los clichés, nun pon émphasis dalu n elho. Ye un bon home social, nun ye un sabe-lo-todo“.

Tenedes nidia affinidá cun los católicos. Fhoi ansí na CDA?

“Los cathólicos na CDA anden smolrecidos cul Poder, los calvinistas cun les idees: cun la verdá & la clareza. Resistí-me, por nun se poder algamar nunca essa verdá, a partir d’un punctu vista políticu, ye impossible. & la clareza ye mortal. Creo por tanto nel disimulu de los clichés”.


“Non democrático” tornou-se argumento contundente. La xhente que lo utiliza anda principalmente contra instituçones democrátiques. Avulta-mi pelligroso


Hai daqué que nun concasa. Scribiestis un lhibru referíu al humor en 2011 & un lhibru tyamau ‘Alabanza de la Dulda’ en 2009. Reír & Duldar: son méthodos válidos disinflando clichés?

“Tracta-se d’equilibrio, por tornase los clichés pelligrosos si realmente se disconnecten de lo que reflecten. Ve-se nel clamor de wey: “esso nun ye democrático”. Pienso ansí d’immediato: que se quier dizir cun esto? “Non democrático” tornou-se un argumento contundente. La xhente que lo exhibe anda polo normal per-mũîtscho contra les instituçones democrátiques. & avulta-mi pelligroso por se’ les instituçones el pulgu de los valores & les normes. Si los açoutamus fhuera cumo broza, tal cumo na Revoluçon Francesa, surde l chaos. & lhouew  tenemus los líderes que se tyamen fhuertes. Vîu-se tres la Revoluçon Francesa & tres la Revoluçon Russa: acabarun en dictadura & pa tras mas muertos. Por esso, creo cumo sociólogu se’ la secularizaçon tamien per-pelligrosa. Nun ando a favor de la strẽitscha compartimentaçon de los anhos cinqüenta, pero tampouco del afhundimiento da fheitscho de la ecglresia, bono nun ye”.

Nuevos rituales vinierun a occupa’l sitiu? Festivales, por exemplo. Nun hai país cun tantos festivales cumo Hollanda.

“Sí, ya se tien visto esso al falhecer Eberhard van der Laan. Aquelha massa xhente & tolos medios que acudierun ende. Ye un spectáculu emocional. Pero nun tien structura, dal motivu institucional canalizando les emoçones. Ve-se essi problema cun los funerales communes. Un servicio tan moderno nun da sofhitu dalu, precisamente por poder & deber ser todo inusual. Nos funerales cathólicos, les emoçones son canalizades pel ritual. Essi requiem, por exemplo, preciosu”. Rí: “Pero quando la miâ muyer & you morramus, nun queremus ascuîtschar una missa cathólica tala, diba ser dishonesto”.

Anton Zijderveld. De clichés. Klement, 200 tyanes. 19,99 €

Fhonte:

https://www.trouw.nl/religie-en-filosofie/cliches-zijn-de-smeerolie-van-de-maatschappij~afe0c5c7/

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