Los clichés son l’engrase la sociedá

Anton Zijderveld: “Los clichés faen comprehendese sin mũîtscha reflexion”.

presentatie-zijderveld

INTERVISTA Todos busquen significau, pero conforme a la eminencia gris de la sciencia social, Anton Zijderveld, los hollandeses ignoren la funcçon de los clichés. “la clareza ye mortal”.

“En Xhapon, fui a una ceremonia de the”, diz Anton Zijderveld, al dar a la visita el sou pocilhu de the. “Teníes de sorbe’l the, sentate d’una cierta maneira. You andaba ende como professor convidau & da reu preguntei: que ye lo qu’esso significa agora? Atoparun-lo una týpica question occidental. Nun significaba nada. Nada! El ritual dá daqué typu de repousu fuera’l cerebru, fuera’l pensamientu”.

Ye una de les experiencies que al eminente sociólogu cultural Anton Zijderveld (Malang, 1937) y fai pensar. Por que Hollanda siempre tien que lo discutir todo – mesmamente fiestes públiques como Sinterklaas? Passa daqué si quixheremus analizalo todo en substancia? La question lhevou a una re-ediçon del sou lhibru anterior de clichés, qu’elhi ya començara nel Montréal de los años setenta. ” D’aqueilha, pensei que tenía de scribir academicamente. Terrible, horrible, nunca debería tenelo feitscho. El títulu primitivu tamien yera per-negativu: “La tyrannía’l cliché”. Ando ya de vuelta. Los clichés faen-mos comprehendenos sin mũîtscha reflexion, son l’engrase la sociedá”.

Oîtschenta anhos tien Anton Zijderveld agora & la sua residencia en Rotterdam, en frente a la barriada del museu, tien traça d’una vida bien vivía. Na sala star anden les trabielhes de madeira attacaes con CDs & con litteratura: de Thomas Mann a Arnon Grunberg. Hai caxigalines spardíes ayures, incluyendo una collecçon de boles d’advientu, en quanto trebeyos de colores vivos, un pelutsche n’un carrin, apuncten a la presencia de nietos. Xubiendo les scaleires cinca la gía VPRO, un televisor na zona’l sofá. Esti ye siempre una rica fonte de surpreheses. “Has prestar attençon a la frequencia con que la palhabra “realmente” sal nos programmas. Realmente esto, realmente l’outro. Nun significa nada. & nun has de intruga’l por que. Intos perturbes la communicaçon, que ye grosseiro”.

Familia, schuela & eglresia

Por ser essa la conclusion del lhibru de Zijderveld, u a clichés como “Home is where the heart is” ou “Yes, we can!” se yos passa revista. Talos slogans igual nun son surprehendentes, pero nun se debe ser per-crítico. Essi yerru tien-lu feitscho tamien mũîtsches vezes el mesmu Zijderveld. Por exemplo, quando elhi, como rapaz calvinista críticu, studiaba theología & quería intendelo todo. “d’aqueilha ascuîtschabes que Xhesus morriera polos nuessos peccados. Elho vien de la fe xhudaica; ende n’antes inviaben una tschiba al desiertu. Terrible, enforma pathético tamien. Essi probe animal con tolos peccados essos tenía que s’arrastrar pal desiertu. Pero esto nun mos diz nada! Nun tienes falta pensar nelho!” Pero bien que lo fexziera el Zijdeveld rapaz. Como resultau, perdeu la fe. “D’aqueilha por tanto you ya nun podía torname pastor”.


Los políticos deben parar col “implementar”. Essa palhabra nin existe


En cuenta d’esso, Zijderveld tornou-se sociólogu. Scribiu bayura lhibros: del stau del bienstar social, del connocimientu, del urbanismo, del populismo & de la risa: “Por que rimus”. & magar tener elhi remanecío siempre agnósticu (si Dios existe, nun yes a sabelo), axhunctou-se a la CDA en 1988, u serviu como importante assessor per mũîtschos anhos. Elhi porfiou por apprecia’ la família, la schuela & la eglresia, clichés cuayados, u delhos remaneceran si quixheren responder a la demanda de transparencia. “El mayor yerru de los cathólicos ye que començáran a traduzi’ lo errado n’hollandes. Nun se comprehendía essa borrina lhatina, pero tsegaba-se a una specie d’intoxicaçon. Essi inciensu, el barulhu, la hostia: esso yera’l Poder. & essa ye la flraqueza de los protestantes, qu’eilhos lhen la Biblia n’hollandes. Intos unu vaî a-na-ly-zalo. & como resultau ya nun queda nada”.

Si vos presten los clichés, appreciaredes el títulu del accuerdu’l gubiernu: “Sfoutu col futuru”.

“Sfoutu col futuru”. Hahaha, nun diz nada! Pero paeç guapo! & unu nun ye a se y poner en contra. La opposiçon difficilmente diba poder dizir: Nun tenemus fe nel futuru. Que ye lo que unu busca na Cámara? Ente mayores son les differencies polítiques, maîs clichés nos faen falta. Si todos dixeren exactamente lo que se quier dizir, nun se tsegaba intos nenyures. Rutte fai-lo bien bien. En mũîtschos aspectos, elhi ye un homin-cliché bien nidio. Pero tengo una gran admiraçon por él, ho, qu’elhi continuou cola PvdA el tiempu toü”.

Clichés tamien causen irritaçon. Unu siente que son vazios, que nun signifiquen nada. Ye dishonesto.

“Unu nun ha sparder clichés de maîs, por irritante. Los políticos han parar con essi “implementar”. Essa palhabra nin existe. “Hai complementar, pero implementar? son questiones de sátyra.” Los clichés presten-se per-bien a fazer burlhes. & quando esso aporta, la xhente piensa “que ye lo que significa esso da veres?” intos dulda-se & essa bien que nun foi la intençon”.

Quala ye una maneira sabia de lhidiar con clichés?

“L’actual Papa fai-lo bien. Ye nidio que hai dogmas qu’elhi nun ye a deixar a parte. Difficilmente y’elhi a negar qu’elhi ye l’observador de Christo na Tierra. Sería el fin de Roma. Pero Franciscus nun niega los clichés, mas nun pon émphasis dalu n’elho. Ye un bon home social, nun ye un sabe-lo-todo“.

Tenedes nidia affinidá colos católicos. Foi ansí na CDA?

“Los cathólicos na CDA anden smolecíos col Poder, los calvinistas coles idees: cola verdá & la clareza. Resisti-me, por nun se poder algamar nunca essa verdá, dende un punctu vista políticu, ye impossible. & la clareza ye mortal. Creo por tanto nel disimulu de los clichés”.


“Non-democrático” tornou-se un argumentu contundente. La xhente que l’utiliza anda principalmente contra instituçones democrátiques. Avulta-mi pelhigroso


Hai daqué que nun concasa. Scribistis un lhibru a cerca l’humor en 2011 & un lhibru tsamau ‘Alabanza de la Dulda’ en 2009. Rir & Duldar: son los méthodos ciertos de disinflar clichés?

“Tracta-se del equilíbriu, por tornase los clichés pelhigrosos si realmente se disconnecten de lo que reflecten. Ve-se nel clamor de weii: “esso nun ye democrático”. Pienso ansí d’immediato: que se quier dizir con esto? “Non-democrático” tornou-se un argumentu contundente. La xhente que lu exhibe anda polo normal per-mũîtscho contra les instituçones democrátiques. & avulta-mi pelhigroso por se’ les instituçones el pulgu de valores & normes. Si unu los açouta a la broça, como fexzierun na Revoluçon Francesa, surde’l chaos. & lhôuego tenemus los líderes tsamados fuertes. Veu-se lhôuego de la Revoluçon Francesa & tres la Revoluçon Russa: acabarun en dictadura & inda maîs muertos. Por esso, creo como sociólogu se’ la secularizaçon tamien per-pelhigrosa. Nun ando a favor de la strẽitscha compartimentaçon de los annos cinquenta. Pero tampouco del afundamientu d’a feitschu de la eglresia, bono nun ye”.

Nuevos rituales vinierun a occupa’l sitiu? Festivales, por exemplo. Nun hai país con tantos festivales como Hollanda.

“Sí, ya se tien visto esso al falhecer Eberhard van der Laan. Aqueilha massa xhente & tolos medios que acudierun. Ye un spectáculu emocional. Pero nun tien structura, dalu motivu institucional canalizando les emoçones. Ve-se essi problema colos funerales communes. Un serviciu tan modernu nun da sofitu dalu, precisamente por poder & deber ser todo inusual. Nos funerales cathólicos, les emoçones son canalizaes pol ritual. Essi requiem, por exemplo, preciosu”. Ri: “Pero quando la mia muyer & you morramus, nun queremus ascuîtschar una missa cathólica tala, diba ser dishonesto”.

Anton Zijderveld. Sobre clichés. Klement, 200 tsanes. 19,99 €

https://www.trouw.nl/religie-en-filosofie/cliches-zijn-de-smeerolie-van-de-maatschappij~afe0c5c7/

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